Nyttig "semla"

Känns helt seriöst som att jag sett semlor sedan dag ett av 2017 haha. Nä men hur länge har man inte sett semlorna florera? Varje dag frestas man så jag kollade upp när fettisdag är...28 februari...............det börjas i tid 😃 Kan bli att premiäräta en till helgen! Tills dess håller jag mig till denna nyttigare variant som är perfekt som kvällsfika eller efter träningen! Och svar nej den smakar givetvis inte alls lika gott som en vanlig semla, men jag tycker den är jättegod som ett nyttigt alternativ! Jag slängde ihop lite utav det jag hade hemma men här kommer recept!

4st små bröd:

2 msk mandelmjöl (hade inget men mixade mandlar till ett mjöl själv)

2 msk kokosmjöl

2 msk sojamjöl (du kan ha rismjöl också eller bara mer av någon av de andra)

1 msk fiberhusk

1 tsk bakpulver

1 tsk kardemumma 

1 nypa salt

Smält sedan 2 msk kokosolja, låt svalna & blanda med 1/2dl kokosmjölk (jag hade ej kokosmjölk, tog samma mängd vatten istället). Blanda vätskan med de torra ingridienserna. Kavla/pressa ut 4st små plattor på en plåt & grädda på 225 grader i ca 5min, håll koll! 

 

Mandelmassa:

1st banan

2 msk mandelmjöl

 Mixa & bre ut på bröden.

 

"Grädde":

Nu skulle man mixa keso och söta med lite honung. Men jag hade bara soygurt så jag tog det, antar att man kan ta kvarg eller liknande också. Slängde ner 1 tsk kardemumma här också bara för att jag tydligen älskar det. Bre denna "grädde" på mandelmassan & stäng igen brödet. Sedan toppade jag det hela med lite mer "grädde" & bär bara för att det är gott. TESTA :)

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0